Με το τουφέκι και τη λύρα

ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΜΙΑΣ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΗΣ ΑΝΤΙΘΕΣΗΣ

images

Παλιά, ο διαχωρισμός της πολιτικής σφαίρας ήταν Αριστερά και Δεξιά, με συγκεκριμένα σημαινόμενα για κάθε πλευρά. Η Δεξιά ήταν ταυτισμένη με τις ελίτ, τις άρχουσες τάξεις και το κεφάλαιο. Η Αριστερά με τον εργαζόμενο λαό και τον κόσμο του μόχθου. Πάνω σ’ αυτή την αντίθεση, στηρίχτηκε ο πολιτικός διάλογος για πάνω από εκατό χρόνια, ενώ και οι δυο πλευρές διεκδικούσαν τον πατριωτισμό ως αυθεντικοί εκφραστές του, τουλάχιστο μέχρι την πρώτη περίοδο της μεταπολίτευσης.

Η πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού και η ανάδυση της παγκοσμιοποίησης σα φαινόμενο διεθνούς εμβέλειας, επαναπροσδιόρισαν τις αντιθέσεις. Η οικονομική Νέα Τάξη ενσωμάτωσε πολλά προτάγματα που έθετε η εξεγερμένη Αριστερά του 68, με έμφαση στα ατομικά δικαιώματα και την απόλυτη ελευθερία του αυτοκαθορισμού του ατόμου. Αυτό ανταποκρινόταν στην ανάγκη του παγκοσμιοποιημένου πια κεφαλαίου, αφενός να διαμορφώσει όλο τον πλανήτη σα μια ενιαία αγορά με ομοιόμορφα χαρακτηριστικά, αφ’ ετέρου να κατεβάσει το κόστος εργασίας. Έτσι, οι επιχειρήσεις μεταφέρονται στην Ασία, όπου θα έχουν τη δυνατότητα να βρουν φτηνότερη εργασία σε περιβάλλον με ανύπαρκτα εργατικά δικαιώματα. Συγχρόνως, δημιουργείται πίεση στους εργαζομένους της δύσης με στόχο τη μείωση του εργατικού κόστους κι εκεί, με μοχλό την μεταφορά πληθυσμών από τις αναπτυσσόμενες χώρες και την ανάληψη εκ μέρους τους εργασιών κακοπληρωμένων κι ανασφάλιστων. Το οικονομικό πρόταγμα του νεοφιλελευθερισμού είναι παρόν. Αυτό θα εκφραστεί μέσα από την κατάργηση των οικονομικών συνόρων ως προς τους δασμούς, την ελευθερία του ανταγωνισμού και την εκμετάλλευση των εργαζομένων σε πλανητικό επίπεδο. Σε πολιτικό επίπεδο, θα εκφράσει το νεοφιλελεύθερο κομμάτι του συντηρητικού πολιτικού χώρου, ενώ οι λαϊκές και παραδοσιακές συντηρητικές δυνάμεις δε θα ακολουθήσουν (πχ Εκκλησία). Έτσι κι αλλιώς, το νεοφιλελεύθερο πρόταγμα δεν είναι ούτε πατριωτικό, ούτε θρήσκο.

images-1

Σύμμαχό του θα βρει τη φιλελεύθερη προσέγγιση της πολιτικής ορθότητας από τον πάλαι ποτέ αριστερό χώρο: Τις απόψεις που πιά μιλούν μόνο για ατομικά δικαιώματα, υποστέλλοντας τα συλλογικά και δίνοντας έμφαση στο «δικαίωμα του αυτοκαθορισμού», με μιαν εφαρμογή όμως που κατέληξε να συμβαδίζει με την ασυδοσία, δίχως αρχές και όρια, διαστρέφοντας αξίες από τις οποίες ξεκίνησαν οι σχετικοί προβληματισμοί, που έτσι κι αλλιώς αφορούσαν και συλλογικότητες, όχι μόνο άτομα. Έτσι, ο διεθνισμός παρερμηνεύτηκε ως το μίσος προς την πατρίδα, ο πατριωτισμός ως εθνικιστική υστερία, η διάθεση μιας κοινωνίας να πορεύεται σα συγκροτημένο σύνολο ως ρατσισμός. Πάλι εδώ οι δυνάμεις της παραδοσιακής αριστεράς (πχ ΚΚΕ), βρέθηκαν έξω από τα νερά τους, όμως τα μέλη της μεσαίας τάξης με άνεση οικονομική και αριστερή φρασεολογία, ένοιωθαν περήφανα επαναστατημένοι όταν μιλούσαν για μια σειρά δικαιώματα. Και ναι μεν η αρχική σύλληψη αφορούσε υπαρκτές αντιθέσεις, όπως πχ την καταπίεση των γυναικών ή την περιθωριοποίηση των μαύρων στις δυτικές καπιταλιστικές κοινωνίες, γρήγορα όμως χάθηκε το μέτρο και φτάσαμε να ακούμε για το δικαίωμα στην παιδεραστία, την ανάγκη ισοπεδωτικής εξαφάνισης κάθε διαφοράς, συμπεριλαμβανομένης της αντρικής όρθιας ούρησης (θα πρέπει κι οι άντρες να μη διαφέρουν από τις γυναίκες ούτε εκεί!), και βέβαια για το ότι το φύλο το επιλέγουμε, δε γεννιόμαστε μ’ αυτό. Και είναι κι εδώ χαρακτηριστικό, ότι η άποψη αυτή μιλάει για ανοιχτά σύνορα και χλευάζει κάθε τι που ανήκει στον παλιό κόσμο, χτυπώντας τις ιδιαίτερες ταυτότητες και μέσα από έναν αντικληρικαλισμό που ουσιαστικά χτυπάει την κοσμοθεωρία κάθε λαού, όπως αυτή διαμορφώθηκε στο διάβα του στο χρόνο και στην ιστορική του συνέχεια και κωδικοποιήθηκε μέσα από τα θρησκευτικά του κείμενα. Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι η πνευματικότητα των θρησκευτικών κειμένων κάθε λαού θα πρέπει να ιδωθεί από μια φιλοσοφική σκοπιά και όχι σα μέρος μιας συζήτησης για την ύπαρξη θεού, και να κριθεί σαν πολύτιμο μνημείο της στάσης κάθε έθνους απέναντι στη ζωή.

Έτσι, η αντίθεση Δεξιά-Αριστερά πια δεν υπάρχει. Υπάρχει μια νέα αντίθεση, αυτή του φιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης απέναντι στις ιδιαίτερες ταυτότητες και τις εστίες αντίστασης στο βάρβαρο καπιταλισμό της Νέας Τάξης, από το Μεξικό μέχρι το Κουρδιστάν, από τους αβοριγίνες της Αυστραλίας μέχρι την αποικιοκρατούμενη Ελλάδα. Αυτή η αντίθεση διαπερνά οριζόντια το πολιτικό φάσμα, καθώς οι παλιοί Αριστεροί και Δεξιοί σήμερα έχουν διχαστεί ανάμεσα στα δύο καινούργια στρατόπεδα. Κοινό σημείο των Νεοταξικών είναι ο εθνομηδενισμός και η αποδοχή της σημασίας που δίνει το επιθετικό κεφάλαιο ως προς τη μετατροπή του ανθρώπου από πρόσωπο σε άτομο-καταναλωτή που δε θα εκφράζει στη δημόσια σφαίρα απόψεις, που τις προτιμήσεις του θα περιορίζει στον ιδιωτικό βίο. Στο δημόσιο απλά θα καταναλώνει. Και για να γίνει πιο καλός καταναλωτής, θα πρέπει να μην έχει «βαρίδια» δεσμών με την πατρίδα, την τάξη, την οικογένειά του.

Η παλιά αντίθεση λοιπόν εξυπηρετεί μόνο τις κατεστημένες πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες και τη συντηρούν, με πόλωση και εκατέρωθεν ύβρεις, τη στιγμή που όλοι είναι θιασώτες της μετατροπής της χώρας μας σε αποικία χρέους και της υποδούλωσής της στην αποικιοκρατική Δύση και τη Νεοοθωμανική Τουρκία. Η πραγματική αντίθεση αφορά όμως ακριβώς την αντίθεσή μας με αυτή την κατάσταση, την επιβολή προταγμάτων όπως η παραγωγική ανασυγκρότηση, η πνευματική αφύπνιση, η δημογραφική ανάκαμψη, η εθνική ανεξαρτησία.
Όσο βρισκόμαστε εγκλωβισμένοι στις αντιπαραθέσεις των ντόπιων υπηρετών των δανειστών, είτε αυτοί είναι στην κυβέρνηση είτε στην αντιπολίτευση, προσφέρουμε κακή υπηρεσία στην πατρίδα μας. Πρέπει να βγούμε μπροστά ΤΩΡΑ, να στείλουμε στο περιθώριο τις δυνάμεις της Νέας Τάξης και να επαναπροσδιορίσομε το πολιτικό σκηνικό με βάση τα πραγματικά διακυβεύματα. Κι οι καταστάσεις μας πιέζουν. Θα προλάβουμε;

Advertisements

Οκτώβριος 19, 2016 - Posted by | Πολιτική και πολιτισμός | , , , , , ,

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: